Cholesterol natuurlijk verlagen

Cholesterol natuurlijk verlagen

Als je een verhoogde cholesterolwaarde hebt wil je waarschijnlijk weten hoe je natuurlijk cholesterol kan verminderen; zijn er simpele veranderingen die makkelijk toe te passen zijn in je huidige voeding en leefstijl om het naar een gewenst niveau te brengen? Raadpleeg wel altijd je huisarts voor advies over cholesterol natuurlijk verminderen.

Cholesterol natuurlijk verlagen – wat je moet weten

Cholesterolwaardes zijn belangrijk, want wanneer deze te hoog zijn kan het een risicofactor zijn voor coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben. Het is verstandig om een afspraak te maken bij je huisarts om je cholesterolwaarde te laten testen en met je huisarts over de mogelijkheden te praten. Het weten van je cholesterolwaarde en het stellen van realistische doelen kan erg motiverend werken – iets wat heel belangrijk is wanneer je jezelf een nieuwe voeding en leefstijl wil aanmeten.

Hoe cholesterol verlagen op natuurlijke wijze werkt

Als het op het natuurlijk verlagen van cholesterol en goed zorgen voor je hart aankomt, zijn verbeteringen in zowel je voeding als leefstijl heel belangrijk. Maar welke gewoontes moet je ontwikkelen, en hoe zorg je dat deze in je drukke leven passen? Hieronder volgen een paar ideeën:

Cholesterol verlagen door veranderingen in voeding

Je voeding kan een groot verschil maken voor je cholesterolwaarde. Twee dingen die invloed kunnen hebben zijn het vervangen van "slecht" verzadigd vet door "goed" onverzadigd vet en het eten van voedingsmiddelen met toegevoegde plantensterolen, waarvan het aangetoond is dat deze het bloedcholesterol* verlagen. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken als onderdeel van een gezonde voeding met voldoende groente en fruit en een gezonde leefstijl. Hieronder volgen enkele tips voor het veranderen van je natuurlijke eetgewoontes om er zeker van te zijn dat je een gezond en gebalanceerde voeding volgt:

  • Vervang bij het winkelen producten met een hoge hoeveelheid verzadigd vet voor minder vette alternatieven of producten die juist onverzadigd vet bevatten: check voedingsetiketten en koop vloeibare margarine, margarine en halvarine van plantaardige olie, plantaardige oliën als zonnebloemolie, noten en vette vis.
  • Vervang vleesgerechten voor bonen en peulvruchten, kies voor volkoren en vis, en kies waar mogelijk voor magere varianten van vlees.
  • Zorg dat je 5 stuks fruit en groente per dag binnen krijgt.
  • Je voeding moet gezond, gebalanceerd en gevarieerd zijn. Ontdek hier wat een gebalanceerd dieet inhoudt hier.
  • Vermijd gefrituurd voedsel; stoom, grill of pocheer het liever.
  • Snack in kleine hoeveelheden van ongezouten noten en zaden in plaats van naar een zak chips of koekjes te grijpen.
  • Ontdek de recepten op deze website voor meer inspiratie.

Natuurlijke middelen om cholesterol te verlagen

Er is een verband tussen het hebben van overgewicht of obesitas en een verhoogde LDL-cholesterolwaarde en lagere HDL-cholesterolwaarden. Naast een gezonde voeding, kan beweging helpen bij het behouden van een gezond gewicht. Het is makkelijker dan je denkt met deze handige website, zelfs als je een drukke baan hebt waarbij je veel moet zitten. Waar je ook rekening mee moet houden is je algemene welzijn; het verminderen van stress en genoeg slaap.

Beperk je stressniveau en beweeg genoeg:

  • Neem altijd de trap in plaats van de lift.
  • Maak dagelijks 15-30 minuten vrij voor meditatie of persoonlijke reflectie.
  • Fiets of loop naar je werk in plaats van de auto.
  • Probeer een actieve hobby te vinden die je leuk vindt. Of dat nou wandelen, hardlopen, water aerobics, volleybal of trampoline springen is, het is altijd makkelijker vol te houden als je er plezier in hebt.
  • Zorg dat je in een routine komt, met een vast tijdstip wanneer je gaat slapen en met ontspannende rituelen.

*Becel ProActiv bevat plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De inname van 1,5-2,4 g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken als onderdeel van een gezonde voeding met voldoende groente en fruit en een gezonde leefstijl. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van een van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

TOP