De seizoensgroenten en fruitkalender

De ProActiv seizoensgroenten en fruitkalender

Seizoensgebonden eten houdt in dat je verse producten eet in het seizoen en dat ze geoogst worden bij jou in de buurt, in plaats van dat je eten koopt dat geïmporteerd moet worden, of is verbouwd onder aangepaste omstandigheden. Het is een fantastische manier om gezond te eten, de kerosine uitstoot te verminderen en tegelijkertijd plaatselijke boeren te ondersteunen.

De meeste producten groeien – afhankelijk van het klimaat - alleen tijdens bepaalde jaargetijden en het zal je verbazen hoeveel van je dagelijkse voedsel van ver moet komen! Een seizoensgroente kalender van Nederland kan daar verandering in brengen, doordat het je precies laat zien welke seizoensgroente je elke maand kan vinden bij jou in de buurt.

Lees verder voor onze seizoensgebonden groente en fruitkalender.

Januari

  • Boerenkool – Dit krachtige blaadje is op zijn best aan het begin van het jaar. Roerbak het met een beetje vloeibare margarine uit een knijpfles of plantaardige olie en peper voor heerlijke boerenkoolchips
  • Wortelen
  • Raap en koolraap

Februari

  • Groene kool – Van alle seizoensgroenten wordt deze kool het vaakst vergeten in het groentevak. Maar het is eigenlijk een heerlijke vezelbron, die geweldig smaakt in roerbakgerechten of als bijgerecht bij stoofpotjes of ovengerechten. Serveer ze met walnoten voor wat extra smaak.
  • Prei

Maart

  • Splijtkool – Eeuwig moes of ook wel oude wijvenkool, duizendkop of armeluisgroente genoemd is een minder bekende groente die tot een van de oudste koolsoorten behoort. De blaadjes zijn perfect om te roerbakken in een wokpan met een beetje vloeibare margarine of plantaardige olie. Ze zijn ook lekker in een warme, knapperige salade met citroensap en knoflook.

April

  • Bloemkool – Deze veelzijdige groente hoeft echt niet per se met kaas te worden geserveerd. Opties met een lagere hoeveelheid verzadigd vet zijn curry op basis van tomaat, of gegrilde bloemkool met komijn, anijs en koriander.

Mei

  • Asperges – Met hun rijke, heerlijke smaak zijn asperges erg geschikt om te grillen, stomen of koken – let wel op dat je ze niet te lang kookt. Combineer ze met knapperig volkoren brood, ProActiv halvarineproduct, een gepocheerd eitje en wat zwarte peper.
  • Spinazie
  • Rabarber

Juni

  • Tuinbonen – Deze ondergewaarderde peulvrucht wordt meestal doodgekookt en geserveerd als een saai bijgerecht, maar ze zouden veel meer liefde moeten krijgen. Stoom ze, en prak ze dan – samen met wat kruiden en tomaat - tot een hummus-achtige substantie voor een heerlijke dip.
  • Doperwten
  • Appels

Juli

  • Komkommer – In de zomerhitte heb je niet meer nodig dan een traditionele komkommersandwich. Snijd je komkommer flinterdun en beleg de boterham er rijkelijk mee voor een lekkere hap, gebruik magere sladressing met Becel ProActiv op volkorenbrood.
  • Kersen
  • Aardbeien

Augustus

  • Pruimen en perzikken – Deze fruitsoorten groeien al honderden jaren in Europa en zijn in dit seizoen goed betaalbaar. Ze zijn ook heerlijk in desserts en vormen eigenlijk ook een uitstekende combinatie met ingrediënten als geitenkaas en snijbonen. Combineer deze drie voor een heerlijke salade en je zult verstelt staan!
  • Slablaadjes
  • Frambozen
  • Bosbessen
  • Selderij

September

  • Zwarte bessen – Deze bes groeit in heggen door heel Europa en zijn het lekkerst als ze net geplukt zijn! Je kan ze ook over je yoghurt sprinkelen voor een lekker nagerecht.
  • Courgette
  • Snijbonen

Oktober

  • Kalebas – Van pompoen tot flespompoen en wat gekke variaties daar tussenin; deze groentesoort is het symbool van de herfst, en het allerlekkerst wanneer die geroosterd wordt. Gebruik een kleine hoeveelheid vloeibare margarine voor het invetten van de ovenschaal, en besprinkel deze eventueel met komijn, kaneel, chilivlokken en een theelepel honing.
  • Mais
  • Appelen
  • Peren

November

  • Aardappelen – Sommige aardappelen worden het hele jaar door geoogst, maar rond deze tijd vind je de meeste variaties. Als je een koele, droge plek in huis hebt om ze te bewaren, is het verstandig om aardappelen in te slaan wanneer ze het goedkoopst zijn, zodat je daar de hele winter van kan profiteren. Hang ze in droge, schone katoenen zakken om er zeker van te zijn dat ze goed blijven.
  • Rode kool

December

  • Spruitjes – Je houdt ervan of niet, maar spruitjes zijn onlosmakelijk verbonden met de winter. Voor de perfecte spruitjes, stoom je ze op een hete temperatuur en gooi je ze daarna meteen in een bak met koud water zodat ze niet doorkoken. Spruitjes zijn vaak onvoldoende gekruid –ga daarom eens los en wees creatief met wat je in huis hebt. Ze smaken bijvoorbeeld heerlijk in combinatie met komijn en kurkuma.
  • Witte kool

* Becel ProActiv bevat plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

TOP