Hoe kan je je BMI uitrekenen?

BMI, oftewel body mass index, is een meting die doorgaans wordt gebruikt om aan te geven of iemand een gezond gewicht heeft. De formule werd aan het begin van de 20e eeuw uitgevonden door wiskundige Quotelet, en wordt vandaag de dag nog steeds wereldwijd gebruikt als indicator van het lichaamsgewicht.

Maar hoe bereken je je bmi precies? Om te beginnen, heb je er twee metingen voor nodig: je gewicht en je lengte. Vervolgens gebruik je de formule in dit artikel (of je gebruikt een speciale BMI-rekenmachine) om jouw persoonlijke BMI uit te rekenen. Om te bepalen of jouw BMI gezond is vergelijk je deze met de algemene richtlijnen voor een gezonde BMI.

Als je al een tijdje bezig bent met je gewicht en de gezondheid van je hart, is het uitrekenen van je bmi daar een goede aanvulling op. Onthoud echter wel dat het advies van je huisarts het allerbelangrijkste is wanneer het aankomt op de gezondheid van je gewicht en de daarbij horende maatregelen.

Bereken je bmi: waarom en hoe?

De BMI geeft aan of iemand op basis van zijn of haar lengte een gezond gewicht heeft. Als je overgewicht hebt kan dat leiden tot verhoogde cholesterolwaarden; aandacht besteden (aan het onderhoud van) je BMI is dus een manier om bij te dragen aan de gezondheid van je hart.

Onthoud echter wel dat BMI geen rekening houdt met fysieke fitheid – zo is je BMI niet alleen hoger bij een hoog vetpercentage, maar rekent het spierontwikkeling ook als lichaamsmassa. Je huisarts kijkt daarom ook naar je tailleomtrek (deze meet je net boven je bekken): deze meting geeft, in combinatie met je BMI, een beter totaalplaatje van je gezondheid. Ook je voeding en leefstijl spelen een belangrijke rol – het is dus niet gek als je huisarts hiernaar vraagt.

Hoe bereken je bmi uit: de formule

Voor het handmatig uitrekenen van je BMI, heb je de volgende formule nodig:

KG/M2  of, gewicht in kilogram ÷ (lengte in meters x lengte in meters)

Om dit met behulp van een rekenmachine uit te rekenen, typ je het volgende in:

  1. Lengte x lengte – lengte in het kwadraat
  2. Gewicht in kilogram ÷ lengte in het kwadraat = BMI

Als alternatief kan je de onderstaande formule gebruiken.

Hoe kan ik mijn BMI verlagen?

Om je BMI te verlagen, kan je het volgende proberen:

  • Zorg dat je minimaal drie keer per week (het liefst vaker) minstens een half uur intensief beweegt (dat wil zeggen dat je ervan gaat zweten).
  • Volg een gebalanceerd voedingspatroon.
  • Eet kleinere porties.
  • Beperk je energie-inname door minder producten rijk aan suiker en verzadigde vetten te eten.
  • Wees zo actief mogelijk – neem de trap in plaats van de lift, pak de fiets naar je werk en naar de supermarkt, stap een halte eerder uit als je met de bus gaat, etc.

Je bmi uitrekenen: waar je rekening mee moet houden

Doordat je gewicht door verschillende factoren, zoals spiermassa en leeftijd, wordt beïnvloed, is je BMI niet 100% betrouwbaar.

De BMI geeft zelden aan dat je gewicht te laag is, waardoor mensen met ondergewicht of oudere mensen onterecht kunnen denken dat ze een gezond gewicht hebben.

Om deze redenen is het belangrijk dat je na het uitrekenen van je BMI, de resultaten niet als heilig neemt. Vraag daarom voordat je conclusies trekt, altijd of je huisarts jouw persoonlijke situatie vanuit een professioneel wilt beoordelen.

Onthoud: BMI wordt gebruikt als indicator naast andere metingen - het is geen regel op zichzelf. 

TOP