Wat is een normale hartslag voor volwassenen?

Het hart is een van de belangrijkste spieren in het lichaam – en, zoals dat voor elke spier geldt, zorgt voldoende beweging voor een optimale prestatie. Het meten van je hartslag, zowel tijdens rustmomenten als tijdens het sporten, is niet alleen een goede manier om de conditie van je hart bij te houden - het is ook een goede manier om te zorgen dat je het juiste ritme aanhoudt.

Maar wat is een normale hartslag voor volwassenen, en hoe meet je die precies? We laten het je zien in dit artikel.

normale-hartslag

Wat is een normale hartslag bij rust?

De Hartstichting geeft aan dat in rust, een gemiddelde hartslag bij een volwassene 60 tot 70 slagen per minuut telt.

Dit hangt echter wel af van leeftijd en conditie: de gemiddelde hartslag voor mensen die veel bewegen, zoals atleten, zou zelfs iets lager kunnen zijn.

En bij inspanning?

Het is moeilijker om een gemiddelde hartslag te berekenen bij inspanning, omdat onze leeftijd, leefstijl en het type beweging daar invloed op heeft. Om een idee te krijgen van de conditie van je hart, kan je beter kijken naar:

  • De maximale hartslag voor jouw leeftijd, om uit te vinden wat de maximale hartslag is die je tijdens het sporten mag bereiken. Dit helpt om het juiste ritme voor jezelf te bepalen.
  • De gewenste, normale hartslag voor jouw leeftijd. Dit geeft aan tussen welke waarden je hartslag zich idealiter bevindt.

Hoe bereken je je maximale en gewenste hartslag? 

Over het algemeen, kunnen we onze maximale hartslag berekenen met de 220-leeftijdsformule, die inhoudt dat je 220 met je leeftijd vermindert.

Ben je bijvoorbeeld 50 jaar, dan zou je de volgende berekening maken:

220 – 50 = 170 hartslagen per minuut (HPM)

Aan de hand van dit getal, kunnen we de gewenste minimale en maximale waarden voor jouw hartslag berekenen, door het te vermenigvuldigen met 50% en 70%. Voor een 50-jarige geldt dan, dat:

170 x 50% = 85 HPM

170 x 70% = 119 HPM

Dus, als je 50 jaar bent, is een normale hartslag tussen de 85 en 119 HPM.

Hoe meet je je gemiddelde hartslag?

Je hartslag opnemen is heel eenvoudig, en kan op drie verschillende manieren:

  • Op je pols . Plaats je middelvinger en wijsvinger op de binnenkant van je pols, tegen de kant van je duim, tussen je pees en spaakbeen. Zet een stopwatch en tel je hartslag gedurende 30 seconden. Vermenigvuldig dit vervolgens met twee om je HPM te berekenen.
  • In je nek . Leg je middelvinger en wijsvinger in je nek, rechts of links van je luchtpijp. Zet een stopwatch en bereken je HPM net als in de vorige methode.
  • Met een hartslagmeter . Deze zijn verkrijgbaar in verschillende winkels en apotheken.

Je kan je gemiddelde hartslag bepalen door je HPM meerdere keren te meten, ze bij elkaar te voegen, en deze vervolgens te delen door het totale aantal keer dat je je hartslag hebt gemeten.

Welke methode je ook gebruikt:

  • Meet je hartslag wanneer je net wakker bent om je hartslag bij rust te meten.
  • Herhaal dit wanneer je ten minste tien minuten cardio hebt gedaan – wat inhoudt dat je hartslag en ademhaling er aanzienlijk van omhoog gaan – om je hartslag bij inspanning te meten.

Hoe behoud je een normale hartslag?

Voor het behouden van een gezond hart is beweging ontzettend belangrijk. De Hartstichting raadt aan dat volwassenen tenminste vijf dagen – en het liefst zeven - per week een half uur intensief bewegen. Dit kan snelwandelen, hardlopen, fietsen of dansen zijn.

Test de intensiteit van je beweging door tijdens het sporten te praten. Als je het warm hebt en kortademig bent, maar nog steeds kan praten, betekent dat dat je hartslag op een goed niveau zit. Heb je hartklachten? Ga dan bij je huisarts na wat een veilige hartslag is voor jou, en welke type beweging daar goed bij past.

Het behouden van een gezond hart kan eigenlijk heel eenvoudig zijn – misschien hoef je slechts een aantal kleine veranderingen aan te brengen in je leefstijl of voeding. Ontdek meer over dit onderwerp en cholesterol door je in te schrijven voor de Becel ProActiv nieuwsbrief, met onder andere fitness-tips, verantwoorde recepten en veel meer manieren om goed voor je hart te zorgen*!


*Becel ProActiv bevat plantensterolen. Het is bewezen dat plantensterolen kunnen helpen bij het verlagen en op peil houden van cholesterol. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben. De inname van 1,5-2,4g (2 porties Becel ProActiv) plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. De optimale hoeveelheid is 4 porties per dag (1,5-2,4g). Meer dan 3 gram plantensterolen per dag dient niet te worden geconsumeerd.
TOP