Home > Cholesterol verlagen > Verantwoorde leefstijl > 9 Tips voor motivatie tijdens het sporten
9 Tips voor motivatie tijdens het sporten

9 Tips voor motivatie tijdens het sporten

Regelmatig sporten zorgt dat je je sterk, energiek en levendig voelt – als je er maar mee begint! Of je nu een tijd niet gesport hebt, of het moeilijk vindt de deur uit te gaan op een grijze morgen, we hebben allemaal wel eens wat extra motivatie nodig bij het sporten. Dus kijk welke van de volgende sport motivatie-tips bij jouw sportprogramma passen, oefen ze regelmatig en je tegenzin zal snel verdwijnen.

Hoe motiveer ik mezelf om te sporten: 9 top tips

  1. Bedenk waarom je wilt sporten. Focus je niet op je slechte conditie, maar op het feit dat je meer energie zou willen hebben of dat je aan jezelf wilt bewijzen dat je het kan. Positieve quotes kunnen goed helpen om de motivatie voor sporten te stimuleren: ze laten je beter voelen over jezelf en geven je iets om naar uit te kijken.
  2. Neem een vrolijke, leuke foto van jezelf wanneer je net klaar bent met sporten en plak deze op een deur of in de la waarin je al je sportspullen bewaart. Besef dat je je weer zo goed zult voelen zodra je klaar bent – een goed steuntje in de rug om weer te beginnen!
  3. Maak een leuke afspeellijst, of ga op zoek naar een audioboek, podcast of radiostation dat je leuk vindt en luister hier alleen naar wanneer je sport. Geen motivatie om te sporten? Bedenk dan dat je eindelijk weer naar je favoriete programma en muziek kan luisteren als je begint –misschien vergeet je hierdoor zelfs dat je op de loopband staat!
  4. Gebruik het sporten om je dag te reflecteren. Sporten kan heel goed zijn om ingewikkelde problemen te doordenken en nieuwe perspectieven te vinden! Bedenk welk deel van de dag goed ging, wat je zou willen veranderen en hoe je dit zou kunnen doen. Na het sporten zal je veel helderder en meer ontspannen tegen je problemen aankijken.
  5. Samen met een vriend sporten is een goede manier om gemotiveerd te blijven. Gebruik elkaars motivatie om samen een nieuwe les te beginnen of maak tussen je sportsessies door even een praatje – maak er een sociale bezigheid van! Krijg van je vrienden motivatie, sporten wordt dan direct een leuke sociale bezigheid.
  6. Je zou zelfs je eigen sportgroep kunnen beginnen. Verzamel een groep vrienden om je heen en zoek een videoreeks met goede sportoefeningen, wijs elke week een andere gastvrouw aan en laat ook iemand een lekkere, gezonde snack meenemen voor na het sporten. Je zult elkaar door de zware momenten heen sleuren en een stuk meer plezier hebben dan wanneer je alleen bent.
  7. De juiste instructeur of personal trainer geeft je motivatie om te sporten. Iemand die jouw persoonlijke doelen en tempo goed begrijpt, leuke gesprekken met professionele inzichten afwisselt en toegewijd is aan het ondersteunen van jouw ontwikkeling, kan sport een stuk makkelijker en leuker maken. En het hoeft niet duur te zijn – veel plaatselijke sportverenigingen organiseren goedkope lessen met goede instructeurs.
  8. Zie sporten als tijd voor jezelf. Zet van tevoren badschuim, scrub en bodylotion klaar en verwen jezelf met een heerlijk lang, heet bad achteraf. Het is hetzelfde als een spa-behandeling – waarbij je van tevoren even sport om je poriën te openen!
  9. Bereid van tevoren een paar snelle, gebalanceerde, heerlijke recepten voor. Je kan zelfs een voorraad van je favoriete gerechten maken om in de vriezer te stoppen en te eten na een sportsessie. Het zal je iets geven om naar uit te kijken tijdens het sporten, en daarnaast is het een goede energie-boost voor de volgende training.

Probeer zoveel mogelijk van bovenstaande tips uit en bepaal welke het beste werkt voor jou. Zodra je erachter bent gekomen hoe jij jezelf motiveert om te sporten, zal het bewegen vanzelf komen, en misschien zelfs iets worden waarvan je gaat genieten en naar uitkijkt.

Alles over verantwoorde leefstijl >Ook interessant voor jou

Alles over verantwoorde leefstijl >

Wil je nog meer tips om vaker te bewegen?

Schrijf je nu in voor het Samen Gezonder programma: met de gratis starterskit en de hulp van onze bewegingscoach verlaag je doeltreffend het cholesterol. Ontvang tips om zonder veel moeite meer te bewegen en een coupon voor 1 gratis Becel ProActiv product. Merk na 3 weken al resultaat!

Vraag je gratis starterskit aan En verlaag het cholesterol met makkelijke beweegtips.