Home > Cholesterol verlagen > Verantwoorde leefstijl > Verantwoorde leefstijl
Verantwoorde leefstijl

Verantwoorde leefstijl

Wat is een verantwoorde leefstijl precies? Of het nu gaat om celebrity's, bloggers of gezondheidsgoeroes, iedereen heeft er wel wat over te zeggen. Geen wonder dat veel mensen het ingewikkeld vinden om een goed plan van aanpak op te stellen. Verantwoord leven hoeft echter helemaal niet moeilijk te zijn. Als het erop aankomt, gaat het vooral om het aanpassen van een aantal dagelijkse gewoontes. Dus lees verder voor onze top vijf tips voor een verantwoorde leefstijl!

Een VERANTWOORDe leefstijl volgen: 5 top tips

Verantwoorde leefstijl tip #1: vervang slechte vetten door goede vetten

Veel mensen denken dat alle vetten slecht zijn, maar het tegendeel is waar – je lichaam heeft vet nodig! Wel zijn er goede en slechte vetten. Met “slechte” vetten bedoelen we met name de verzadigde vetten die te vinden zijn in vlees, volle zuivelproducten en veel gebakken producten. “Goede” vetten (te vinden in noten, zaden, plantaardige olie en vette vis) zijn onverzadigd, en daarmee heel goed voor het behouden van een gezond hart.

Dus waarom zou je voor onverzadigde vetten moeten kiezen? Het vervangen van verzadigde door onverzadigde vetten kan bijdragen aan het verlagen van “slechte” cholesterolwaarden in je bloed (een van de risicofactoren van coronaire hartziektes*). Daarom is het altijd verstandig om slechte vetten in te wisselen voor goede vetten.

Verantwoorde leefstijl tip #2: als het aankomt op een verantwoorde leefstijl, is voeding vitaal

Hoeveel mensen nemen nou echt de tijd om te koken? Voor iemand met een druk leven is het makkelijk om het bereiden van eten als een last te zien, en daarbij weinig aandacht te besteden aan ons eetpatroon. Maar als je een verantwoorde leefstijl wilt, dan zal je een gebalanceerd dieet toch als prioriteit moeten stellen.

Je hoeft geen topchef te zijn om lekker te koken. Als je goed nadenkt over wat je koopt, elke dag wat tijd besteedt aan het bereiden van je eten, en leert hoe je een gebalanceerd dieet ontwikkelt, kom je al een heel eind. Met dat laatste kunnen we je helpen. Klik hier voor onze tips voor een gebalanceerd dieet, hier voor recepten, of hier voor ons advies over een cholesterolverlagend dieet, mocht je een verhoogd cholesterol hebben.

Aandacht aan je eten besteden kan ook ontspannend zijn: denk goed na tijdens het winkelen, geniet van het koken, en ontspan wanneer je eet. Je verdient het!

Verantwoorde leefstijl tip #3: verhoog je hartslag door dagelijks een half uur te bewegen

Een half uur bewegen klinkt misschien als weinig, maar voor een verantwoorde leefstijl is het zeker een goed begin. Als je er aan het begin al moeite mee hebt, zal het alleen maar lastiger worden, dus zorg dat je verschillende activiteiten uitprobeert. Misschien blijkt pilates wel heel goed bij jouw verantwoorde leefstijl te passen.

Verantwoorde leefstijl tip #4: slaap geregeld, genoeg en goed

Een andere behoefte die we niet altijd serieus nemen is slapen, terwijl een goed slaappatroon ontzettend veel voordelen heeft.

Een van de beste maatregelen voor een betere slaapkwaliteit is het verwijderen van afleidingen uit je slaapkamer: tv’s, felle lichten, en zelfs je mobiele telefoon. Probeer daarnaast een regelmatig slaapschema op te stellen. De nieuwe aflevering van je favoriete serie is morgen nog net zo leuk – al helemaal als je ’s morgens op werk niet tegen je slaap hebt hoeven vechten. De meeste volwassenen hebben acht uur nodig, dus ga daar ook voor! Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Verantwoorde leefstijl tip #5: maak plaats voor een stressvrije zone

Of het nu koken in je keuken, lezen in je studeerkamer of tot rust komen in je bed is, iedereen heeft een plek nodig waar ze in alle rust kunnen ontspannen. Probeer tijd en ruimte vrij te maken voor kalmerende bezigheden in je drukke leven, door er een kamer aan te koppelen.

Als je een huis deelt met familie, moet je wat creatiever zijn met het maken van je stressvrije zones. Maak bijvoorbeeld een pakket met producten voor een rustgevend bad – denk aan kaarsen, badzout, je lievelingsboeken en muziek. Douche je liever? Vergeet dan niet je favoriete douchegel, een goed audioboek, podcast, of muziek uit te kiezen die je helpen ontspannen. Op deze manier kan je je stressvrije zone overal mee naar toe nemen en deze in alle privacy uitpakken achter gesloten deuren.

*Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

Alles over verantwoorde leefstijl >Ook interessant voor jou

Alles over verantwoorde leefstijl >

Wil je nog meer tips om vaker te bewegen?

Schrijf je nu in voor het Samen Gezonder programma: met de gratis starterskit en de hulp van onze bewegingscoach verlaag je doeltreffend het cholesterol. Ontvang tips om zonder veel moeite meer te bewegen en een coupon voor 1 gratis Becel ProActiv product. Merk na 3 weken al resultaat!

Vraag je gratis starterskit aan En verlaag het cholesterol met makkelijke beweegtips.