Home > Cholesterol > Oorzaken van verhoogde cholesterol > Wat zijn de oorzaken van verhoogde cholesterol?
Wat zijn de oorzaken van verhoogde cholesterol?

Wat zijn de oorzaken van verhoogde cholesterol?

Hoewel de meeste mensen denken dat ongezonde voeding één van de hoofdoorzaken van verhoogd cholesterol is, kunnen mensen die relatief gezond eten ook een verhoogd cholesterol ontwikkelen. De mogelijke oorzaken van cholesterol (of liever, verhoogd cholesterol) kunnen verdeeld worden in factoren die we zelf kunnen beïnvloeden door kleine veranderingen in onze voeding en leefstijl aan te brengen, en factoren die buiten onze invloed liggen.

Dus, wat veroorzaakt verhoogd cholesterol?

Verhoogd cholesterol oorzaken waar we eventueel iets aan kunnen doen zijn:

  • Voeding die veel verzadigde vetten en transvetten bevat;
  • Algeheel ongezonde voeding, met gebrek aan variatie;
  • Het hebben van overgewicht of obesitas;
  • Stoppen met roken;
  • Drinken van alcohol met mate.

Factoren die we niet zelf kunnen beïnvloeden:

  • Leeftijd;
  • Geslacht;
  • Familiegeschiedenis;
  • Afkomst.

Voeding en de oorzaken van cholesterol

Als je je cholesterolwaarde hebt laten testen, en erachter bent gekomen dat deze zich boven de aanbevolen waarde bevindt, zal je dokter je waarschijnlijk aanraden veranderingen in je voeding aan te brengen. Enkele voorbeelden:

  • Vervang om te beginnen de verzadigde vetten (te vinden in volvette kaas, roomboter, vet vlees en veel bewerkt voedsel zoals koekjes) in je voeding met meervoudig, onverzadigde vetten. Deze zitten bijvoorbeeld in noten, zaden, vette vis, plantaardige olie, margarine en halvarine. 
  • Het naleven van gebalanceerde en gevarieerde voeding zal ook helpen – probeer volkoren producten, noten, zaden en volkoren ontbijtgranen te eten, gecombineerd met voldoende fruit en groente. Als je het lastig vindt om zo’n voedingspatroon vol te houden, is het misschien fijn om een repertoire van gezonde en smakelijke recepten op te bouwen om het makkelijker te maken voor jezelf.
  • Je kunt ook producten met plantensterolen aan je voeding toe voegen (zoals Becel ProActiv producten):* Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De dagelijkse inname van 1,5 –2,4 g plantensterolen kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 - 3 weken als onderdeel van een gezonde voeding met voldoende groente en fruit en een gezonde leefstijl.
  • Wil je meer weten? Lees dan ons artikel over het verlagen van cholesterol door middel van voeding eens door.

*Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

Kan stress cholesterol verhogen?

Stress is geen directe oorzaak van verhoogd cholesterol, maar het kan wel extra fysieke spanning opleveren. Het is verstandig om niet alleen op je voeding te letten maar ook om meer te bewegen; hierdoor zal je beter met stress leren omgaan. Het is ook belangrijk om voldoende te rusten en te slapen.

Alles over oorzaken van verhoogde cholesterol >Ook interessant voor jou

Alles over oorzaken van verhoogde cholesterol >

Verlaag in slechts 3 weken het cholesterol!

Schrijf je nu in voor het Samen Gezonder programma: met de gratis starterskit en de hulp van onze coaches verlaag je doeltreffend het cholesterol. Ontvang lekkere recepten, tips om meer te bewegen en een coupon voor 1 gratis Becel ProActiv product. Merk na 3 weken al resultaat, zonder het goede leven op te geven!

Start nu En ontvang je gratis starterskit.