Home > Cholesterol > Over cholesterol > Goede en slechte cholesterol
Goede en slechte cholesterol

Goede en slechte cholesterol

Cholesterol speelt een belangrijke rol in het lichaam, maar wist je dat niet alle cholesterol hetzelfde is? Er zijn om precies te zijn twee typen cholesterol, ook wel bekend als ‘’goed’’ en ‘’slecht’’ cholesterol. Het is belangrijk om te weten wat de verschillen zijn, aangezien een verhoogd (slecht) LDL-cholesterolgehalte een risicofactor is voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten.* Het goede cholesterol heeft daarentegen een andere functie in het lichaam.

Wat is slecht cholesterol?

Wat we soms ‘’slecht cholesterol’’ noemen staat ook wel bekend als Low Density Lipoprotein, of LDL. LDL-cholesterol vervoert cholesterol via het bloed naar de verschillende lichaamscellen. We hebben het over LDL-cholesterol als we zeggen dat iemand ‘verhoogd cholesterol’ heeft – dit betekent dat iemand te veel LDL-cholesterol in zijn of haar bloed heeft.

Wat is goed cholesterol?

De term ‘’goed cholesterol’’ wordt gebruikt voor een substantie genaamd HDL, wat de afkorting is van High Density Lipoprotein. Dit type cholesterol haalt het overtollig cholesterol uit het bloed en brengt het terug naar de lever, waar het vervolgens wordt afgevoerd.

Je kunt meer te weten komen over deze twee typen cholesterol door hier onze artikelen over LDL-cholesterol en HDL-cholesterol te lezen.

Hoe meet ik mijn cholesterolwaarden?

Je kan je cholesterolwaarden meten met een simpele bloedtest, en je dokter kan aanvullende informatie geven over het correct lezen van de resultaten. Je kunt meer lezen over de aanbevolen waarden van goed en slecht cholesterol in ons artikel over cholesterol ratio’s.

Hoe wordt goed en slecht cholesterol gemaakt?

Beide typen cholesterol worden geproduceerd door het lichaam, maar cholesterol komt ook, in kleine hoeveelheden, voor in ons eten. Als je een cholesteroltest hebt gedaan en de resultaten aangeven dat je cholesterolniveau verhoogd is, is het verstandig om aan het "slechte cholesterol" te werken door een aantal kleine veranderingen aan te brengen in de voeding. Bepaalde voeding bevat bijvoorbeeld grote hoeveelheden verzadigd vet. Het is beter om deze te vervangen met eten dat juist meervoudig onverzadigd vet bevat*, zoals noten, zaden, avocado, plantaardige olie, margarine en vette vis. Gezonde voeding met voldoende afwisseling kan je ook helpen als je aan het cholesterol wilt werken.

Een andere optie is het eten van producten met toegevoegde plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De inname van 1,5-2,4 g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2-3 weken als onderdeel van een gezonde voeding met voldoende groente en fruit en een gezonde leefstijl.*

Op zoek naar inspiratie voor je voeding? Bekijk onze handige pagina vol met voeding en recept- ideeën hier.

Wil je weten hoe je 1,5-2,4 g plantensterolen per dag binnenkrijgt, kijk dan bij onze veelgestelde vragen.

*Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

Alles over cholesterol >Ook interessant voor jou

Alles over cholesterol >

Verlaag in slechts 3 weken het cholesterol!

Schrijf je nu in voor het Samen Gezonder programma: met de gratis starterskit en de hulp van onze coaches verlaag je doeltreffend het cholesterol. Ontvang lekkere recepten, tips om meer te bewegen en een coupon voor 1 gratis Becel ProActiv product. Merk na 3 weken al resultaat, zonder het goede leven op te geven!

Start nu En ontvang je gratis starterskit.