Home > Cholesterol > Over cholesterol > Wat is LDL- cholesterol?
Wat is LDL- cholesterol?

Wat is LDL- cholesterol?

LDL-cholesterol, ofwel Low Density Lipoproteïnen, wordt vaak "slechte cholesterol" genoemd. Het haalt het cholesterol uit de lever en transporteert het naar de lichaamscellen. Verhoogd LDL-cholesterol staat algemeen bekend als een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

Je LDL-cholesterolwaarde meten

Als uit je cholesteroltest blijkt dat je een verhoogd cholesterol hebt, is het aannemelijk dat je LDL-cholesterol ook boven de aanbevolen waarde ligt.

De Nederlandse Hartstichting adviseert de volgende LDL-cholesterolwaarde:

  • 2,5 mmol/l als optimale waarde

LDL-cholesterolwaarden verlagen

We raden aan om altijd een huisarts om advies te vragen bij het lezen van je cholesterolwaarden en bij het verlagen van LDL-cholesterol. Het goede nieuws is dat er aardig wat dingen zijn die je zelf kunt ondernemen om LDL-cholesterol te verlagen. Hoewel je over sommige oorzaken voor het ontwikkelen van een verhoogd cholesterol geen controle hebt (zoals leeftijd en geslacht), zijn er ook een aantal factoren die je zelf kunt aanpakken.

LDL-cholesterol en je voeding

  • Een van de manieren om een verhoogd LDL-cholesterol te verlagen is het beperken van verzadigde en transvetten door deze te vervangen met onverzadigde vetten*. Ontdek hoe je met enkele kleine aanpassingen je voeding kan verbeteren.
  • Gezonde, gebalanceerde en gevarieerde voeding is ook belangrijk. We bieden je een aantal lekkere recepten om je op gang te helpen.
  • Ook kan je producten met plantensterolen aan je voeding toevoegen, zoals Becel ProActiv. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol* verlagen. De inname van 1,5 - 2,4 g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2-3 weken als onderdeel van een gezonde voeding met voldoende groente en fruit en een gezonde leefstijl. Plantensterolen zijn van nature ook in kleine hoeveelheden te vinden in voedsel dat we dagelijks binnenkrijgen, zoals plantaardige oliën, noten, granen, fruit en groenten.

Wil je weten hoe je 1,5 - 2,4 g plantensterolen per dag kan nuttigen, neem dan een kijkje bij onze veelgestelde vragen over cholesterol.

*Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

 

 

Alles over cholesterol >Ook interessant voor jou

Alles over cholesterol >

Verlaag in slechts 3 weken het cholesterol!

Schrijf je nu in voor het Samen Gezonder programma: met de gratis starterskit en de hulp van onze coaches verlaag je doeltreffend het cholesterol. Ontvang lekkere recepten, tips om meer te bewegen en een coupon voor 1 gratis Becel ProActiv product. Merk na 3 weken al resultaat, zonder het goede leven op te geven!

Start nu En ontvang je gratis starterskit.