Home > Samen gezonder > Beweging > 10 tips voor een betere nachtrust
10 tips voor een betere nachtrust

10 tips voor een betere nachtrust

Een goede nachtrust is een belangrijk onderdeel van elke gezonde levensstijl. Je voelt je weer fris en je hebt meer energie om alles aan te kunnen wat er op een dag op je pad komt. In dit artikel geven we je 10 simpele tips voor een betere nachtrust, van waarom je beter 's avonds niet achter de computer kunt kruipen, tot hoe je je lichaam precies op de juiste temperatuur krijgt om lekker te slapen.

  1. Creëer een routine. Bepaal een vaste tijd waarop je ‘s ochtends opstaat en 's avonds naar bed gaat. Hoe verleidelijk het ook is om op de snoozeknop van je wekker te blijven drukken, door je aan je routine te houden train je jezelf om 's avonds steeds rond dezelfde tijd in slaap te vallen.
  2. Neem een bad. Van een warm maar niet te heet bad raak je ontspannen en krijg je het lekker warm - een nacht lang bibberen is immers niet erg comfortabel. Wat ook werkt, is om 's nachts een aantal dunne lagen beddengoed binnen handbereik te houden, zodat het makkelijker wordt om je lichaam op de juiste temperatuur te houden en in slaap te vallen. 
  3. Beweging. Een beetje stretchen voor je gaat slapen helpt om te ontspannen en rustig te worden. Tenminste 150 minuten beweging verspreid over de hele week (30 minuten per dag op 5 dagen van de week werkt bijvoorbeeld al heel goed) en 's avonds wat stretchen zijn goede manieren om beter te slapen. Bovendien word je er overdag ook nog eens productiever en alerter van. Denk er alleen wel aan om jezelf voor je gaat slapen niet al te veel in te spannen, aangezien dat het juist moeilijker maakt om tot rust te komen. Doe dus lichte en langzame stretches. 
  4. Dim je lichten. Probeer de uren voordat je gaat slapen al te fel licht te vermijden. Een van de makkelijkste manieren om beter te slapen is om het blauwe licht van apparaten als telefoons en laptops te mijden. Dat licht kan je namelijk wakker houden en kan je biologische klok verstoren. 
  5. Drink minder cafeïne. Het voelt misschien als een groot offer om je dagelijkse dosis cafeïne te verminderen, maar als je na de lunch overstapt op cafeïnevrije koffie of thee, weet je tenminste zeker dat je rond bedtijd niet aan het stuiteren bent. 
  6. Bedenk een ritueel. Of het nu het aanbrengen van je favoriete crème, 20 minuten lang een boek lezen of het drinken van een kop kruidenthee is, het verzinnen van een nachtelijk ritueel waarmee je de stress van overdag van je af kunt laten glijden is een eenvoudige manier om beter te slapen. Inspiratie vind je in ons artikel over omgaan met stress. 
  7. Zorg voor comfort. Een goed matras kan ervoor zorgen dat je slaaphouding verbetert en dat je makkelijker in een diepe slaap valt. Niet iedereen heeft echter dezelfde voorkeur: als jij van een hard matras houdt, maar je partner juist van zacht, kun je altijd een wig of een rits proberen. Zo maak je twee matrassen met een verschillende zachtheid aan elkaar vast, en liggen jullie allebei lekker! 
  8. Luister naar 'witte ruis'. Het gaat misschien tegen je intuïtie in, maar het horen van een constant geluid (witte ruis) kan er daadwerkelijk voor zorgen dat jij je niet langer bezighoudt met het gepraat van je buren of het gesnurk van je partner. Een cd met oceaangeluiden of een ventilator zijn allebei ook uitstekende manieren om in slaap te vallen. 
  9. Schrijf het op. Als je ergens wakker van ligt, helpt het vaak om het er allemaal uit te gooien. Maak een simpele to-dolijst, of zoek uit wat je dwarszit en schrijf het op in een dagboek. Zet je zorgen op papier, in de wetenschap dat je er de volgende dag mee aan de slag gaat. 
  10. Houd het licht. Zwaar tafelen voor je gaat slapen kan ervoor zorgen dat je minder makkelijk in slaap valt. Kies dus 's avonds voor een lichte maaltijd. Een andere eenvoudige tip voor een betere nachtrust is om niet te diep in het glaasje te kijken, aangezien alcohol je nachtrust kan verstoren. 

Meer beweegtips >Ook interessant voor jou

Meer beweegtips >

Wil je nog meer tips om vaker te bewegen?

Schrijf je nu in voor het Samen Gezonder programma: met de gratis starterskit en de hulp van onze bewegingscoach verlaag je doeltreffend het cholesterol. Ontvang tips om zonder veel moeite meer te bewegen en een coupon voor 1 gratis Becel ProActiv product. Merk na 3 weken al resultaat!

Vraag je gratis starterskit aan En verlaag het cholesterol met makkelijke beweegtips.