Home > Samen gezonder > Beweging > 5 tips voor beginnende schaatsers
5 tips voor beginnende schaatsers

5 tips voor beginnende schaatsers

Schaatsen is een geweldige activiteit om koude spieren ’s winters op te warmen. Je haalt er niet alleen veel plezier uit, het helpt je ook om meer te bewegen. En dat is naast gezonde voeding en voldoende plantensterolen een belangrijke factor als je aan het cholesterol werkt. Is het al lang geleden dat je de schaatsbaan van dichtbij hebt gezien? Geen zorgen, met deze tips ben je er helemaal klaar voor.

1. Strik de veters van je schaatsen goed

De perfecte schaatsen zijn weinig waard als de veters niet op de juiste manier gestrikt zijn. Zorg er dan ook voor dat ze niet te vast of te los zitten: in het ene geval zullen je voeten gekneld zitten, in het andere kan het zijn dat de schaatsen niet voldoende steun bieden.

2. Stretch eerst even

In en rond een schaatsbaan is het doorgaans (je raadt het al!) erg koud. Ook je spieren zullen het koud hebben, wat betekent dat je ze beter niet meteen volop aan het werk moet zetten. Probeer altijd even rustig te stretchen, zonder je spieren te forceren.

3. Volg de juiste richting

Op een schaatsbaan schaatst iedereen in dezelfde richting. Soms is dat met de klok mee, soms andersom. Om andere schaatsers niet te hinderen, raden we je aan om de schaatsrichting te respecteren. Maar wees gerust: welke kant je op moet, word je vast meteen duidelijk!

4. Weet hoe je stoppen moet

De basics van schaatsen: goed kunnen vallen én goed kunnen stoppen. Om botsingen te vermijden, hoef je alleen je knieën te buigen en de tenen van beide voeten naar elkaar te richten. Door daarna druk te zetten op je hielen, kom je langzaam tot stilstand.

5. Blijf lachen

Als je weinig schaatservaring hebt, zal je vast een paar keer op de grond belanden. Voel je dat je gaat vallen? Probeer vooral je armen niet te strekken en je hoofd te beschermen. En blijf lachen: vallen hoort er nu eenmaal bij. Spring gewoon weer recht en laat het de pret zeker niet bederven! 

Wil je nog meer tips om vaker te bewegen?

Schrijf je nu in voor het Samen Gezonder programma: met de gratis starterskit en de hulp van onze bewegingscoach verlaag je doeltreffend het cholesterol. Ontvang tips om zonder veel moeite meer te bewegen en een coupon voor 1 gratis Becel ProActiv product. Merk na 3 weken al resultaat!

Vraag je gratis starterskit aan En verlaag het cholesterol met makkelijke beweegtips.